Enzo
Ferrari begyndte sin karriere som racerkører, men fandt efterhånden
ud af at hans evner var større indenfor ledelse. Han var
teamchef for Alfa Romeo gennem 1920'erne og 1930'erne, men havde
afbrudt disse bånd i 1938, for at udvikle sine egne biler.
Hans fratrædelsesordning med Alfa Romeo stipulerede at han
ikke måtte benytte sit eget navn, så disse biler blev
bygget under navnet Auto Avio Construzioni. Da krigen kom, blev
hans fabrik i Modena lagt om til krigsproduktion. Efter krigen kunne
Enzo ikke komme hurtigt nok i gang med at lave racerbiler igen,
så allerede i 1946 fremstod den første "rigtige"
Ferrari model 166. Enzo indså dog hurtigt at præmiepenge
ikke kunne finansiere hans racerteam, så han besluttede at
fremstille gadebiler på grundlag af racermodellerne og sælge
til eksorbitant høje priser. Denne strategi var vovet set
med baggrund i tidens økonomi, men der var dog stadig nok
rige til at holde Ferrari oppe. Og de priser han tog (og hans firma
stadig gør) øgede blot "mystikken" om bilmærket.
|